Informacja w sprawie częstotliwości wywozu odpadów z tworzyw sztucznych
Do Wójta Gminy Zębowice wpłynęło zapytanie mieszkańca w sprawie częstotliwości wywozu odpadów z tworzyw sztucznych. Ze względu na ważność problemu, odpowiedź udzieloną zainteresowanemu publikujemy na stronie internetowej Gminy Zębowice.
Podwyżka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która będzie obowiązywać od 1 stycznia 2016 roku z 8 zł/osobę do 10 zł/osobę jest podyktowana wynikiem przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z naszej gminy. Opłata w wysokości 8 zł/osobę obowiązywała od 1 lipca 2013 roku do 31 grudnia 2015 roku i nie uległa zmianie pomimo podwyżek cen paliw, kosztów pracy i kosztów zagospodarowania odpadów w instalacjach, ponieważ ceny określone w umowie z podmiotem odbierającym i zagospodarowującym odpady nie ulegają zmianie w czasie, na który została ona zawarta. Umowa z firmą obecnie odbierającą odpady kończy się 31.12.2015 roku.
Obowiązująca w naszej Gminie częstotliwość wywozu odpadów komunalnych jest wypadkową oczekiwań właścicieli nieruchomości w zakresie wywozu odpadów i ponoszonej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ilości wytwarzanych w naszej gminie odpadów.
Właściciele nieruchomości oczekują jak najniższej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz częstotliwości dostosowanej do swoich potrzeb. Potrzeby w tym zakresie są bardzo różne. Osoby starsze, osoby samotne czy osoby dbające o środowisko, ze względu na tryb życia czy przekonania, eliminują odpady z tworzyw sztucznych już na etapie robienia zakupów i oczekują niskiej opłaty, ponieważ wytwarzają odpady opakowaniowe w niewielkiej ilości. Rodziny z dziećmi, ze względu na niezbyt bogatą ofertę na rynku, jeżeli chodzi o produkty w opakowaniach szklanych, wytwarzają odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych w większej ilości i oczekują w zamian za ponoszoną opłatę, aby odpady te były wywożone częściej. Wobec powyższego częstotliwość wywozu odpadów w naszej gminie musi być racjonalnym wyjściem naprzeciw tym oczekiwaniom. Liczby są najlepszą mierzalną metodą weryfikacji potrzeb.
W naszej gminie rocznie odbieranych jest około 46 ton zmieszanych odpadów opakowaniowych, z wyłączeniem odpadów opakowaniowych ze szkła. Odbierane są co 12 tygodni w dwóch rejonach. Dla jednego rejonu 4- 5 razy w roku, dla całej gminy 9 razy w roku. Na jedną zbiórkę przypada więc około 5 ton odpadów. Samochód odbierający odpady zabiera około 4,5 tony. W sezonie letnim w czasie jednej zbiórki najczęściej wykonuje dwa kursy do instalacji: pierwszy około 4,5 tony i drugi około 1 tony. W sezonie zimowym jeden kurs to około 3,5 tony odpadów.
Liczby wskazują jednoznacznie, że zwiększenie częstotliwości wywozu odpadów opakowaniowych jest niepotrzebne i spowoduje jedynie wzrost opłaty. Samochód zbierający odpady w przypadku zbiórki co 4 tygodnie będzie odjeżdżał z naszej gminy w połowie pusty, a koszty paliwa, obsługi samochodu i jego amortyzacji będziemy mieli wliczone w opłatę.
Dla przykładu wskażę gminę Radłów bardzo podobną do naszej gminy jeżeli chodzi o liczbę mieszkańców, typ zabudowy i rolniczy charakter. W tej gminie odpady opakowaniowe, z wyłączeniem szkła, odbierane są jeden raz w miesiącu, ale opłata wynosi dla gospodarstwa 1- osobowego 15,5 zł/osobę, dla gospodarstwa 2 - osobowego 13,00 zł/osobę, dla gospodarstwa 3 - osobowego 12,33 zł/osobę, dla gospodarstwa 4 - osobowego 10,00 zł/osobę, dla gospodarstwa 5 - osobowego 9,20 zł/osobę, dla gospodarstwa 6 - osobowego 8,66 zł/osobę, dla gospodarstwa 7 - osobowego 8,29 zł/osobę.
W naszej gminie odbierane są wszystkie odpady danego rodzaju wystawione w dniu zbiórki. Zgodnie z art. 5. 1.1. ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym. Obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki o wielkości odpowiedniej do ilości wytwarzanych odpadów może być zrealizowany poprzez zakup pojemników na własność lub ich wydzierżawienie. Pomimo tego w siedzibie Urzędu Gminy można nieodpłatnie pobrać worki do selektywnej zbiórki. W ciągu roku wydajemy ich około 1000 szt.
Problemu spalania odpadów w piecach, który Pan poruszył, nie rozwiążemy zwiększając częstotliwość wywozu odpadów. Tak jak Pan napisał mentalność i poziom wiedzy to główne przyczyny tego zjawiska. Ja dodałbym jeszcze ubóstwo i zbyt wysokie koszty ogrzewania naszych domów, w tym koszty paliw i modernizacji urządzeń grzewczych. Dlatego też w komplecie dokumentów, który otrzymali właściciele nieruchomości oraz przedsiębiorcy w naszej gminie znajduje się między innymi ankieta energetyczna, która posłuży do stworzenia Planu Gospodarki Niskoemisyjnej, a w konsekwencji pozwoli na realną poprawę stanu naszego powietrza poprzez pozyskanie przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców środków zewnętrznych na termomodernizację swoich domów i przedsiębiorstw.